onsdag 16 juni 2010

Ljuvliga kakor



Jag fick lite gjort igår ialla fall, trots att det känns hopplöst när man kliver upp på morgonen.

Det blev bak på fm. Dubbel sats av både Dumlekakor och havrekakor m. krossad choklad.
Precis när jag satte mig för att äta lunch svängde Johanna in på gården, så då slapp jag dricka kaffe på maten själv :-) det var trevligt för det är lite tomt här i huset. Peter är borta och jobbar hela veckan.

Sen blev det faktiskt lite omorganisering i frysarna, tvätthängning och till sist hårfärgning, efter att ha laddat batterierna med en tupplur.

Avslutade dagen med en dusch å mys i soffan med arga snickaren (på tv:n alltså)


DUMLEKAKOR ca 20st 175grader i ca 15 min

Blanda ihop 200g smör 1dl socker 3dl vetemjöl 1tsk bakpulver.

Rulla kulor och lägg i så formar, tryck ner en halv dumle i varje.

Grädda.

Lägg en Nobless-platta på varje kaka medans de är varma.

Busenkelt!!

HAVREKAKOR MED COKLAD ca 30st 175grader i ca 12 min

Rör ihop 200g smör 2,5dl socker poröst.

Tillsätt 2,5dl vetemjöl 4dl havregryn 2tsk vaniljsocker 1,5tsk bikarbonat 100g hackad valfri choklad (mörk blir godast smak tycker jag)

Blanda allt väl till en deg.

Rulla ca 30st bollar och lägg på bakplåtsklädda plåtar.

Grädda. Tänk på att kakorna flyter ut ganska mycket.

Ett tips!! Gör dubbel sats, det går åt, kan jag tala om.

4 kommentarer:

  1. Oj, så smarrigt de såg ut :-) Ser ut att bli dåligt väder i helgen så ska nog ta och prova baka dina recept.

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Å mumms med kakor och fikabröd :)

    Ja men verkligen finare med den nya tapeten. Kunde kräkas på den andra :P
    Japp, tapetserar själv. Fast i detta rum har slipat spackel så jag slipper dra i mig det.

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag riktigt sugen :)
    Dumlekakor har jag ätit förut men inte dom där havrekakorna så nu ska jag prova på tänkte jag :)
    Hur förvarar du kakorna och vad väljer du för choklad till havrekakorna? är det mörk blockchoklad?

    kramar

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, vem du än är! :-)
    jag fryser in de mesta av kakorna och lite lägger jag i en kak-plåtburk på köksbänken. De som är i kakburken går åt fort kan jag säga, det blir sånt där beroende, så man "ska bara ta en till" å vips så är dom slut :-)
    Nu använde jag hälften hälften med mörk och ljus blockchoklad, blockchoklad är ju billigast och det är nog ingen som märker när dom äter. Annars tycker jag nog att mörk är godare än ljus. Lycka till med baket!!

    SvaraRadera