tisdag 23 november 2010

Nu har jag kommit in i en period då jag känner mig trött, frustrerad och otillräcklig. Lite som den första tiden hemma från bb. Seth har de senaste veckorna sovit oroligt, vilket resulterar i att jag vaknar när han ligger och vrider och vänder på sig och har konstiga ljud för sig. på dagarna går han från att vara jätteglad till att ofta vara jättekinkig , sover inte middag lika bra som förut, och vill att man ska vara i närhetern hela tiden, på kvällarna ska man helst gå runt och bära på honom. Detta leder till att jag blir trött, frustrerad, och blir irriterad på honom när han är kinkig, för att sen få dåligt samvete för att jag känner mig otillräcklig då jag inte vet vad det är med honom just nu. Jobbigt läge, men det är väl som alla "som vet" säger, att det går över. Ja det är väl klart det går över , men det är ju såklart jobbigt när man väl är i situationen.

I lördags morse klev vi upp kl 05.00, Wiihoo, inget kul för fem öre.
Men eftersom vi ändå var vakna bakade jag och Bubben lite saffransbullar det gick bra till en början, för att sedan bryta ut i ett lite smått kaos, för precis när degen jäst klart och ville bli formad till bullar beslöt sig Bubben för att han var trött igen, så jag fick försöka vagga vagnen med foten samtidigt som jag kavlade ut degen. Han somnade till slut, gud vad skönt nu sover han säkert i två timmar, jag hinner baka klart och lägga mig och vila en stund, tänkte jag. Men man ska inte tänka så mycket när man har småbarn har jag märkt, för dom gör aldrig som man tänkt ändå. När jag började pensla bullarna brast Bubben ut i gråt, för det är så han gör nu förtiden när han vaknar tills man tar upp honom. Så han fick tyvärr skrika lite, medans jag skyndade mig att sprätta runt med pärlsockret över plåten och försökte lägga på den lena mjuka rösten när jag pratade med honom.
Bullarna blev ialla fall goda!!
Resten av dagen var vi bara hemma och såsade. Tittade bla på fåglarna på altanen och gav dem lite mat.
På söndagen klev vi upp kl 04.00, det var inget vidare det heller. Jag var uppe med Bubben till kl 06.45, då höll jag på att bli vansinnig av tröttheten, så Peter fick kliva upp och jag lägga mig igen. Klev upp halv halv tio och smög ner för trappen, Bubben låg i vagnen och sov och Peter på soffan, dom hade precis slocknat, så jag kröp ner i sängen en stund till. Förstå att ungen var vaken från fyra till halv tio, blir inte klok på honom.
Vi bara låg på soffan tills kl var typ tre, då tog vi oss i kragen och åkte ner på julskyltningen/julmarknaden. Vi mötte upp svärmor och svärfar och gick runt med dem. Det är mysigt med marknad, men jag hoppas till nästa år att det blir lite fler knallare ute, jag själv kanske! Köpte mig en underbart skön virkad mössa av www.mormorwalborg.se Efter en stund började det kurra både i Seths och våra magar, och som tur var så bor svärisarna mitt på byn så det var bara att gå hem till dom och äta en god middag, riktig söndagsmat blev det, skinkstek, potatis och brunsås.

Så här såg min första lunchtallrik ut efter två veckors kur med cambridge. Måste verkligen försöka hålla mig till tallriksmodellen hädanefter. Snart är det ju jul så nu gör vi uppehåll med kuren, vill ju äta god julmat och godis, fast med måtta förstås. Tar kanske en kur till efter jul, så man får bort de sista kilona. Gick på de här två veckorna ner 4 kilo, Peter 5kilo, och då åt vi ändå ett mål mat om dagen. bara 6 kilo kvar tills man kommer i de gamla jeansen!

3 kommentarer:

  1. Usch vilka jobbiga nätter :(
    Peppar peppar ta i trä så har mina nätter varit kanoners en tid nu :) Men ska väl inte säga för mycket :0
    Har du börjat med gröt/mat nu?
    Hur går det i så fall?

    Kramis

    SvaraRadera
  2. Jo jag tror det var lika som din, åkpåsen.
    Tack för informationen, ska tänka på det :)

    Mat är det ju så att vissa inte gillar, kan prova igen efter några dagar-vecka.
    Nikki är lika hopplös han med, gillar inte mycket. Går bra lite men sen är det stopp.
    Ozzy han gapar som en fågelunge, inge stopp alls i honom. Alla är de olika.

    Var ner i måndags. Blanda i rapsolja tydligen skulle man göra typ 1 tsk. De behövde lite mera fett än vad som var i barnmatsburkarna.
    Sen ska man ju börja med en tsk till att börja med så de får smak på maten. Ozzy har nog aldrig ätit "bara" en tsk. Nikki gör jag det med än... Det kommer väl den dagen det med som han vill ha mer mat än välling.

    SvaraRadera
  3. Jo du mina kan vara vakna dom... Men de sover en sväng på tidiga kvällen därför de är som de är. Inga riktiga rutiner på sovandet ännu. Ozzy har fått in ett pass efter lunch som han sover längre på annars är det 20 minuters pass.
    Nikki kan sova lite längre stunder emellanåt.
    Försöker få Ozzy i säng runt åtta varje kväll men idag och igår lyckades jag (vi) inte med det. Nikki brukar vara vaken lite längre.

    Nu ska jag krypa till kojs, ville ha en liten stund för mig själv i lugn och ro efter de somnat.

    SvaraRadera