fredag 3 juli 2009

Lugn och ro i skräddardjurberga

Att åka till Skräddardjurberga är något jag verkligen kan rekommendera. Det är en levande fäbod nån mil ovanför Orsa. Är du en stressad människa, åk dit! man glömmer tid och rum och allt stök där hemma, nästan som meditation.
Jag tog med mig min kära vän och hennes lilla gosiga tjej, mamma och mormor hit, trots att det var varmt och man egentligen skulle ha legat på stranden, men det var det värt! Så mysigt som vi hade det! Veronica blev lite förskräckt när hon såg att kossorna gick lös, men jag sa- lilla vän jag ska skydda dig mot dom hemska kossorna! Haha, kossor är ju dom snällaste djur som finns, men är man rädd så är man! Mamma älskar ialla fall kossor, men hon har ju gosat med kossor redan som litet barn.



Det är ganska imponerande att gå runt och titta i alla byggnader, de äldsta husen har stått där ända sen 1600-talet. På 1960-talet restaurerades fäboden, och genom denna insats kunde flera hus räddas, trots förfallet.

Det blev en riktig fäbodmåltid, med långfil, tunnbröd, smör, småost, kokkaffe och kanelbulle. Allting var producarat eller tillagat där uppe, det var lite knepig konsistens på långfilen bara! Men gott var det ialla fall med ingefära och hjortronsylt.

Som avslutningsvis, köpte vi med oss hemlagat messmör, det ska bli spännande och smaka. Det går inte ens att jämföra med den man köper i affären!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar